کد خبر: 1295773
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۵
رئیس جمعیت هلال احمر: در حادثه بندر شهید رجایی توانستیم بیش از هزار نفر را نجات دهیم
زهرا چیذری 

جوان آنلاین: بی احتیاطی؛ این دلیلی است که ۱۰ روز پس از حادثه بندر شهید رجایی از سوی رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در نشستی خبری اعلام شد. طبق توضیحات پیر حسین کولیوند اولین اقدام امدادگران به محض ورود به محل حادثه با همکاری سایر نهاد‌ها جدا کردن کانتینر‌ها از شعله‌های آتش بود که اگر این اقدام انجام نمی‌شد، فاجعه بزرگ‌تر می‌شد. وی تأکید می‌کند: «تاجایی که ما لحظه شروع انفجار را دیدیم، انفجار در اثر بی‌احتیاطی پیش آمده‌بود و اشکالاتی در پدافند وجود داشت که اگر پیشگیری می‌شد، این حادثه رخ نمی‌داد.» به گفته رئیس جمعیت هلال احمر فیلمی که از لحظه حریق وجود دارد نشان می‌دهد در هنگام حمل کالا‌ها یک جرقه ایجاد شده و، چون کانتینر‌ها غیر‌استاندارد کنار هم چیده شده‌بودند و قیر و کود شیمیایی کنار هم بودند، حادثه رخ داد. اگر خودروی اطفای حریق در محل وجود داشت و اگر اصول ایمنی رعایت می‌شد، حادثه اصلاً رخ نمی‌داد.»

ظهر روز شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه بود که انفجاری مهیب در بندر شهید رجایی بندرعباس رخ داد؛ انفجاری که موجب جان باختن ۷۰ تن از هموطنانمان شد و هزارو ۲۴۰ مصدوم بر جای گذاشت. پس از وقوع حادثه بود که گمانه‌زنی‌ها درباره علت وقوع آن آغاز و صد البته بازار شایعات پیرامون آن داغ شد. شایعاتی که طبق معمول فضای مجازی نقشی پر‌رنگ در شکل‌گیری و انتشار آنها داشت و خلاصه اینکه همه چشم انتظار بودند تا مراجع رسمی مرتبط، علت وقوع این حادثه تلخ را اعلام کنند. سرانجام روز گذشته، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان در نشست خبری خود پرده از علت این حادثه برداشت؛ حادثه‌ای که علت اصلی بروز آن چیزی نبود جز بی‌احتیاطی!

 آتش پیش گوش دنیایی از کانتینر و اقلام 
پیر حسین کولیوند در نشست خبری صد و سومین سالگرد تأسیس جمعیت هلال احمر در خصوص حادثه انفجار بندر شهید رجایی گفت: «امسال حادثه تلخ بندر شهید رجایی را داشتیم. دنیایی از کانتینر و اقلام وجود داشت و آتشی که سعی داشت خسارت‌های بیشتری را وارد کند. به محض ورود به محل حادثه، اولین اقدامی که با مدیریت وزیر کشور، استاندار و جمعیت هلال احمر و سایر دستگاه‌ها صورت گرفت، آنجا را به حالت یک جزیره جدا‌سازی و سایر کانتینر‌ها را از کانتینر‌های آسیب‌دیده جدا کردیم». 
وی تأکید کرد: «تا آنجایی که دیدم این حادثه بر اساس بی‌احتیاطی رخ داد. پنج فروند بالگرد جمعیت هلال احمر کار اطفای حریق را بر عهده داشت. بیش از هزار مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شده‌بودند. آخر شب به شخصه همه مجروحان را ملاقات کردم. بیش از ٣۵٠ امدادگر در موضوع اطفای حریق و امدادرسانی به مجروحان نقش داشتند.»

 جانفشانی امدادگران برای کنترل حادثه 
کولیوند با اشار به خدمت‌رسانی پنج فروند بالگرد هلال احمر در این حادثه گفت: «در این حادثه هزار مجروح به بیمارستان‌ها منتقل شدند و خدمات درمانی به خوبی انجام شد. با ارتش نیز تماس گرفتیم و هواپیمایی که به شکل بیمارستان بود به منطقه اعزام شد، البته بیشتر بیماران در بندرعباس درمان شدند و تعداد کمی به سایر شهر‌ها منتقل شدند. ۳۵۰ امدادگر جوان و داوطلب هلال احمر بدون دریافت حق‌الزمه و جان بر کف و ایثارگرانه در این حادثه جان‌فشانی کردند. نیروی انتظامی نیز امنیت خوبی برقرار کرده بود، ترافیک وجود نداشت و یک قلم سرقت نیز گزارش نشد.»
به گفته وی همچنین حدود ۵/۲ روز اطفای کامل حریق زمان برد، اما از ۴ هزارو ۴۰۰ کانتینری که در بندر وجود داشت، خوشبختانه ۳۰ درصد از آنها سالم ماند و از محل آتش‌سوزی دور شد که همین اقدام موجب شد زودتر به محل آتش‌سوزی دسترسی ایجاد شود. 
کولیوند افزود: «اقدامات صورت گرفته توسط خلبانان نیز بسیار جسورانه و شجاعانه بود؛ حتی نگران بودیم دود مانع دید خلبانان شود و حادثه‌ای رخ دهد که خوشبختانه مشکلی بروز نکرد.»

 نجات بیش از هزار نفر 
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به از دست دادن ۷۰نفر از هموطنان زحمتکش در این حادثه دردناک گفت: «توانستیم بیش از هزار نفر را نجات دهیم که موجب شد عملیات را موفق بدانیم. فیلمی که ما از لحظه حریق دیدیم، نشان می‌داد در هنگام حمل کالا‌ها یک جرقه ایجاد شده و، چون کانتینر‌ها غیر‌استاندارد کنار هم چیده شده‌بودند و قیر و کود شیمیایی کنار هم بودند، حادثه رخ داد. اگر خودروی اطفای حریق در محل وجود داشت این حادثه در این ابعاد رخ نمی‌داد و برداشت ما این است، اگر اصول ایمنی رعایت می‌شد، حادثه اصلاً رخ نمی‌داد. 
 حمایت ۶۰ تاجر بین‌المللی ایرانی از خدمات هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد: «امسال توسعه فعالیت‌های بین‌المللی را در دستور کار داریم. سال گذشته اجلاس تولید اندام مصنوعی را با حضور ۱۹کشور برگزار کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان نیز در آن حضور داشتند. اکنون دست و چشم مصنوعی تولید می‌کنیم و دبیرخانه دائمی این خدمت در ایران تشکیل شده‌است؛ تفاهمنامه‌های خوبی نیز با کشور‌های مختلف داریم. همچنین ۶۰تاجر بین‌المللی ایرانی را در امارات گرد هم آوردیم و آنها متعهد شدند در خدمات خیرخواهانه هلال احمر کمک کنند.»
وی بیان کرد: «۷۰ هزار نفر از ۵/۳ میلیون داوطلب هلال احمر نیز آموزش‌های تخصصی دیده‌اند و با یک فراخوان طی یک ساعت آماده خدمت در هر نقطه دنیا می‌شوند.»

 قابل‌شناسایی‌بودن ۲۴ پیکر از ۷۰ پیکر 
پیرحسین کولیوند همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه رسیدگی به گمشدگان حادثه بندرعباس بر عهده کیست، گفت: «این حادثه حدود ۷۰ کشته برجای گذاشت که تنها پیکر ۲۴ نفر از آنها قابل‌شناسایی شده‌بود؛ یعنی بقیه اجساد کاملاً غیرقابل‌شناسایی و سوخته بودند که قرار شد خانواده افراد گمشده به مراکز آگاهی پلیس مراجعه کنند تا بررسی دی‌ان‌ای آنها صورت گیرد.»
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: «جمعیت هلال احمر در این مسئله وظیفه‌ای ندارد، اما ما در کنار خانواده‌های این عزیزان هستیم و به سایر نهاد‌ها کمک می‌کنیم.»
کولیوند گفت: «در روز‌های جمع‌آوری اجساد، ما تمام نشانه‌هایی را که ممکن است به پیدا کردن هویت پیکر‌های سوخته کمک کند، جمع آوری کردیم. به عنوان مثال اگر پیکر راننده کامیونی را خارج می‌کردیم، مشخصات خودرو و پلاک آن را نیز در کنار پیکر می‌نوشتیم، اما این روند باید در سازمان پزشکی قانونی کشور مدیریت شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار